تبلیغات
دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی قم - واکاوی صنعت خودروی ایران(6): شانگهای دیروز در امروز نصف جهان (نمایشگاه خودروی اصفهان)
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
واکاوی صنعت خودروی ایران(6): شانگهای دیروز در امروز نصف جهان (نمایشگاه خودروی اصفهان)



بعد از چهار سال فرصتی پیش آمد که بازدیدی از نمایشگاه صنعت خودروی اصفهان داشته باشم. واضح و بی پرده می توان گفت فاجعه...

متاسفانه پیش بینی های موجود در قسمت های قبلی این مطلب هر روز بیشتر از دیروز در حال رخ دادن است. عدم هدف گذاری مناسب و مدیریت کلان در صنعت خودرو باعث عرضه بیش از حد خودروهای بی کیفیت چینی همراه با تجمل در سراسر بازار خودرو شده است.


نمایشگاه خودروی اصهان امسال برای دومین سال متوالی بصورت مجزا از نمایشگاه قطعات خودرو و صنایع وابسته برگزار شد. این مسئله باعث شده بود این رویداد عملاً به یک فروشگاه برای نمایندگی ها تبدیل گردد. حدود یک سوم غرفه ها را نمایندگی های استانی در اختیار داشتند. به طور کلی 13 غرفه در نمایشگاه وجود داشت که متاسفانه تنها کرمان موتور ادعای تولید خودرو در داخل کشور را دارد. خودرو سازی راین از زیرمجموعه های کرمان موتور در سالن اول نمایشگاه دو خودروی راین v5 و D60  را به همراه سایر محصولات این شرکت به نمایش گذاشته بود. دو خودروی راین که عرضه کننده اصرار دارد نصب کردن لوگوی خود روی محصولات FAW چین را مشارکت صنعت ایران و چین بنامد!



دیگر محصول شاخص سالن اول MG چین بود. محصول تحت لیسانس انگلستان که مدل های MG3 و MG6 و MG S که منقش به پلاک نود سالگی با پرچم انگلستان بود.


در سمت دیگر این سالن نمایندگی مطرح شهر اصفهان به عرضه و فروش محصولات خود می پرداخت. فروش لیفان با پیش پرداخت 8 میلیون تومان!


همچنین در این سالن هیوندای ولوستر و سانتافه 2016 عرضه شده بودند. مدیران خودرو نیز MVM110 نسل جدید و چری tiggo را عرضه کرده بود.


نا امیدانه به سالن دوم می روم. بالاخره چراغ صنعت روشن می شود. محصولی بر پایه پژو 205 ساخت هنرستان تخصصی خودرو در اصفهان. مشخصات قابل قبولی دارد و تنها خودروی واقعا ملی کل نمایشگاه است که در میان این حجمه نفس نفس می زند.


قسمت اعظم این سالن را نیز کرمان موتور با انبوه محصولات چینی جک و لیفان و در اختیار دارد. تنها دو خودروی لیفان 820  (کپی ارزان قیمت از ب ام و سری 5 ) و لیفان X50 ستارگان کم فروغ این قسمت هستند.



بهمن موتور نیز در عقب گردی واضح از مزدا به سراغ محصولات سواری FAW چینی رفته است. تنها نقطه مثبت غرفه بهمن موتور وانت ایسوزو  D-MAX است. این وانت ظاهری بسیار محافظه کارانه دارد و از موتور  و مشخصات مطلوبی بهره می برد. تنها ابهام این خودرو این است که چرا عرضه کننده سراغ دو نسل قبل از این خودرو رفته است و از مدل به روز آن استفاده نکرده است؟!

کارمانیا از دیگر زیرمجموعه های کرمان موتور که اخیراً به یاری صنعت کشور چین برخواسته است عرضه محصولات BYD را عهده دار شده است. S6 اس یو وی در نظر گرفته شده برای بازار ایران با قیمت 92 میلیون تومان می باشد. محصولی که به طور واضح از بحران بی هویتی در طراحی رنج می برد. این خودرو ترکیبی از المان های لوکس و با حفظ هزینه ها است که نتیجه آن خودرویی با ابعاد بزرگ و نامتناسب از کار درآمده است.



در سالن سوم سانگ یانگ کره جنوبی تیوولی را به نمایش گذاشته است و هاوال چین مدل های H2  و H6 و H8 و خوارزم(H9) را عرضه کرده بود. مدل های غول پیکر هاوال که با موتور 4 سیلندر و تنها با حدود 150 تا 220 اسب بخار عرضه خواهد شد. آن هم برای خودرویی با ابعاد هامر H2!


ستاره های سالن سوم نمایشگاه غرفه های گلرنگ موتور فامیلی و آریان موتور نمایندگی های شرکت های هوندا و میتسوبیشی بودند.

هوندا در این نمایشگاه دو محصول هوندا اودیسه و سیتی را رونمایی کرد. هوندا اودیسه ون مجهز و لوکس هوندا در دو تیپ عرضه خواهد شد و پیش بینی می شود قیمتی در محدوده 220 تا 250 میلیون تومان داشته باشد.

سیتی سدان کوچک و اقتصادی است که پیش بینی می گردد قیمتی در محدوده 100 تا 120 میلیون تومان داشته باشد و در صورت مدیریت درست عرضه و خدمات مناسب احتمالا با استقبال خریداران تشنه تنوع ایرانی مواجه خواهد شد. هوندا همچنین محصولات دیگری از جمله CR-V  و آکورد را نیز به نمایش گذاشته بود.

میتسوبیشی در این نمایشگاه انبوه مدل های اوتلندر، اوتلندر 2016، لنسر، میراژ ASX  و همچنین یه نمونه مسابقه ای تقویت شده لنسر را به نمایش گذاشته بود. محصولاتی که به نظر نگارنده به نسبت قیمت عرضه، مناسب بازار ایران می باشد.

برای مثال میراژ با قیمت حدود 70 میلیون تومان و لنسر با قیمت 102 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شدند.


دیگر شرکت کننده نمایشگاه رنو بود. این برند فرانسوی مدل های فلوئنس، اسکالا، کولئوس و گل سرسبد محصولات رنو یعنی سافران را عرضه کرده بود. سافران برگردان لغت زعفران به فرانسوی است و نشانه ای از ارزشمند بودن می باشد.


و اما لوکس ترین غرفه در نمایشگاه های خودروی استانی در چند سال اخیر متعلق به باوارایی ها بود. در سالنی به شکل گنبد که ب ام و محصولات خود شامل سری 2 و 4 و z4 و X4  و سری 5 را عرضه کرده بود.

در نمایشگاه امسال تقریباً تمامی غرفه ها خودرو ها را با درب باز و امکان سوار شدن در طول برگزاری نمایشگاه و همچنین امکان تست خودرو در صبح روزهای برگزاری به نمایش گذاشته بودند. اما پرشیا خودرو نمایندگی ب ام و در اقدامی عجیب و تحقیر کننده تعداد زیادی غرفه دار را مسئول دور نگه داشتن مردم از خودرو ها کرده بود و این افراد مردم را حتی از دست زدن به رینگ خودرو ها با شیوه ای غیر حرفه ای منع می کردند. به نظر نویسنده این نحوه برخورد تنها باعث سرخورده شدن مردم و اقدامی در جهت تجمل گرایی می باشد.


پ ن: در قسمت قبلی این مطلب بیان شد که این سری مقالات ادامه نخواهد داشت اما شرایط این نمایشگاه نگارنده را بر نگارش این متن ترغیب کرد.

برای مطالعه قسمت های قبلی این مطلب در همین وبلاگ به لینک های زیر مراجعه نمایید:


قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم 

قسمت چهارم

قسمت پنجم



مرتبط با: علمی-خودرو , متفرقه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
HuT جمعه 14 اسفند 1394 01:56 ب.ظ
آقا امین دست مریزاد...
امین جعفری پاسخ داد:
مخلصم حسین جان
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.